:سايت راديو فردا

متن خبر: «هفته‌نامه بريتانيايي «اکونوميست» در شماره تازه خود جدولي را منتشر کرده که در آن «بهترين» کشورها براي آغاز زندگي کودکان در سال ۲۰۱۳ فهرست شده‌اند؛ در اين جدول، ايران از ميان ۸۰ کشور در جايگاه ۵۸ام قرار گرفته است.
در اين جدول که تحت عنوان «جهان در سال ۲۰۱۳» منتشر شده دورنماي زندگي کودکاني که در سال جديد ميلادي در کشورهاي مختلف به‌دنيا مي‌آيند تا سال ۲۰۳۰ بررسي شده که بر اساس داده‌هاي اين بررسي، کشور سوئيس «بهترين کشور براي به دنيا آمدن در سال ۲۰۱۳» توصيف شده‌است.
در صدر جدول پس از سوئيس، به ترتيب استراليا، نروژ، سوئد، دانمارک، و سنگاپور قرار گرفته‌اند. ايالات متحده و آلمان هر دو در رتبه شانزدهم، امارات متحده در رتبه هجدهم، عربستان سي‌وهشتم و ترکيه در جايگاه پنجاه‌ويکم قرار گرفته‌اند.
نيمي از ده کشور صدر جدول از کشورهاي اروپايي هستند، اما در ميان ده کشور نخست، در حوزه يورو تنها کشور هلند (با رتبه هشتم) ديده مي‌شود.
پس از ايران که در جايگاه ۵۸ام قرار گرفته به ترتيب کشورهاي تونس، مصر، بلغارستان، ال‌سالوادور، فيليپين، و سري‌لانکا قرار دارند. سه کشور قعر اين جدول به ترتيب اوکراين، کنيا و نيجريه هستند.
شاخصهاي مورد محاسبه در اين بررسي، عواملي چون کيفيت زندگي، ميزان ابراز رضايت در نظرسنجي‌ها، اقليم و جغرافيا، چشم‌انداز اقتصادي، شيوه کشورداري حکومت، آزاديهاي سياسي، امنيت، انسجام اجتماعي و شمار زيادي از عوامل ديگر هستند.
جدول يادشده از سوي «واحد اطلاعاتي اکونوميست» منتشر شده که يک شرکت مستقر در لندن و وابسته به نشريه «اکونوميست» است؛ اين شرکت در بيش از ۴۰ کشور شعبه دارد و در حدود ۶۵۰ کارشناس و تحليلگر امور کشورها را در استخدام خود دارد.
اين شرکت جدول مشابهي نيز در سال ۱۹۸۸ منتشر کرده‌بود که در آن، ايران در جايگاه ۴۸ام قرار داشت. با اين حساب، با وجود آن که در آن سال کشور ايران هشت سال جنگ با عراق را پشت سر گذاشته‌بود، جايگاه آن هنوز ۱۰ رتبه بالاتر از رتبه کنوني قرار داشت.
در سال ۱۹۸۸ به ترتيب، ايالات متحده، فرانسه، آلمان، و ايتاليا در صدر کشورهايي بودند که دورنماي زندگي براي کودکاني که در آن سال در اين کشورها به‌دنيا آمدند بهتر از ديگر کودکان جهان بود.
ماه گذشته مؤسسه پژوهشي لگاتوم شاخص رفاه جهاني سال ۲۰۱۲ را منتشر کرد که در آن ايران در ميان ۱۴۲ کشور در رتبه صد و دوم قرار دارد.
در آن پژوهش نيز، همانند تحقيقات «واحد اطلاعاتي اکونوميست»، عامل انسجام اجتماعي يکي از شاخصهاي مورد محاسبه در رتبه‌بندي کشورها بود که در اين زمينه، ايران در خاورميانه در رتبه بدترينها قرار داشت و طي نظرسنجي‌ها بيش از ۴۰ درصد از ايرانيان گفته‌اند که نمي‌توانند به بستگان و دوستان خود اعتماد کنند.

0 comments:

Post a Comment

top