کمیته گزارشگران حقوق بشر: عدنان حسن‌پور، روزنامه نگار کرد ، با سپری کردن هفت سال زندان قدیمی‌ترین زندانی میان روزنامه نگاران است. او که دوره محکومیت خود را در زندان سنندج سپری می‌کند، تاکنون حتی یک ساعت از حق قانونی مرخصی برخوردار نبوده است.
لیلی حسن پور، خواهر این روزنامه نگار زندانی در گفتگو با کمیته گزارشگران حقوق بشر، با تاکید بر روحیه‌ی بالای برادر خود، به شرایط جسمانی نامساعد او اشاره کرده و گفت :«عدنان روحیه‌ی بالایی دارد اما از نظر جسمی به دلیل هفت سال حبس بدون مرخصی و عدم رسیدگی مناسب در زندان بسیار ضعیف شده است



به‌رغم درخواست های متعدد آقای صالح نیکبخت، وکیل عدنان حسن پور و خانواده، دستگاه قضایی از موافقت با مرخصی این روزنامه‌نگار زندانی سر باز زده است. این در حالی است که آخرین بار این درخواست از سوی شورای زندان تایید شده بود و در مرحلهٔ آخر از بیرون از دادگاه با این درخواست مخالفت شده است. خانم حسن‌پور می‌گویند: «در این سال‌ها عدنان تنها از طریق تلفن و گاهی ملاقات حضوری با خانواده ارتباط داشته و حتی یک ساعت هم به وی مرخصی داده نشده.» او از مسئولان قضایی کشور خواست تا با مرخصی برادرش موافقت کنند.
عدنان که عضو تحریریه هفته نامه دوزبانه «ئاسو» (کردی و فارسی) بوده، در تابستان ۸۶ به اتهام محاربه، به اعدام محکوم شد که این حکم به تایید دادگاه تجدیدنظر استان کردستان نیز رسید. اما پس از دو سال کشمکش قضایی سرانجام با درخواست وکیل وی صالح نیکبخت پرونده‌ در دیوان عالی کشور مورد بررسی مجدد قرار گرفت و متعاقبا حکم اعدام او به ۳۱ سال و سپس ۱۵ سال حبس تبدیل شد.
عدنان حسن پور، در تاریخ ۵ بهمن ۱۳۸۵ دستگیر شده و در ۲۲ خرداد در دادگاهی غیرعلنی که بنابر حکم دادگاه انقلاب مریوان در استان کردستان ایران به جرم «محارب» به اعدام محکوم شده است. در ۲۶ تیر ۱۳۸۶ حکم صادره به خانواده و یکی از وکلای وی آقای سیروان هوشمندی ابلاغ شد. دیوان عالی کشور در تاریخ ۳۰ مهر ۱۳۸۶حکم اعدام عدنان حسن‌پور را تایید کرد. که مجددا با درخواست اعاده دادرسی از سوی وکلا در ۱۹ مرداد ۱۳۸۷، حکم از سوی این دیوان لغو اعلام شد. این روزنامه نگار ۱۶ شهریور و ۱۱ بهمن ۱۳۸۷ در دادگاه انقلاب سنندج محاکمه شد که به ١۵ سال زندان محکوم شد.
عدنان حسن‌پور پس از دستگیری جایزه آزادی مطبوعات سال ۲۰۰۷ را از سوی شعبه سوئد سازمان جهانی گزارشگران بدون مرز به خاطر فعالیت در کشوری که در آن «مطبوعات تحت فشار همه جانبه قرار دارد» دریافت کرد. وی در‌‌‌ همان سال جایزه آزادی مطبوعات ایتالیا را دریافت کرد.

0 comments:

Post a Comment

top