IRAN Weekly HR report: Inhumane treatment and cruel punishments

Iran beats human rights activist in prison
On the night of September 17, Abolfazl Abedini Nasr, journalist and human rights activist was severely beaten in Ahwaz Prison.
In this incident, a person named Qoldori who is prison personnel attacked Abedini and severely abused and harassed him.
According to reports, this journalist was waiting in line to use the restroom in the prison yard when this person attacked him for no reason and shackled his hands and legs to a pole in the yard of cellblock 6. He was beaten with a pipe for hours.
The beatings were so severe that Abedini’s hands and legs were completely blackened and bruised. None of the prison officials are answering his protests to this issue.
This human rights activist has been sentenced to 11 years of prison and is suffering from a severe heart problem. (Human Rights Activists in Iran – Sep. 18, 2010)

Jailed teacher in critical condition in prison denied treatment
Death row political prisoner Abdolreza Qanbari is suffering from bleeding in his kidney and is in poor physical condition.
Despite his constant moaning at night, prison officials pay no attention to his condition and refuse to give him treatment.
Qanbari was arrested after Ashura events (December 27, 2009) and was sentenced to death on charges of having links to the PMOI by the 15th branch of the Revolutionary Court headed by Qazi Salavati. This sentence was upheld by the 36th branch of the court of review headed by Judge Zargar and was announced to the Sentence Implementation Department.
This teacher has said that the charges against him were baseless. His wife who is also a teacher has been constantly threatened by the Ministry of Intelligence that she would be fired. Qanbari is currently in cellblock 350 in Evin Prison. Sahel Qanbari, his daughter is in bad spirits after hearing of her father’s death sentence.
His family did not give any interviews to the media regarding the condition of this political prisoner because of pressures from the Ministry of Intelligence. (Rouz Website – Sep. 22, 2010)

Female death row political prisoner in critical condition denied treatment
According to reports, the physical condition of political prisoner Farah Vazehan who was sentenced to death after being arrested on Ashura (December 27, 2009) is suffering from a critical heart condition and is in very bad health. Interrogators of the Ministry of Intelligence prevent her from receiving treatment in a hospital outside of prison.
Farah (Elmira) Vazehan was taken to the emergency room of Modares Hospital in Tehran on September 9 because of her critical heart condition.
She was shacked to the hospital bed while in critical condition and 3 security forces were in her room at all times. This is while a person suffering from a heart condition should not be put under stress. Doctors were conducting tests to treat her when interrogators ordered that she be returned to Evin Prison and she was taken back to prison in that condition.
She is also suffering from other illnesses such as a severe lack of iron to the extent that she has to be hospitalized every month. But since her arrest, she has been deprived of treatment and this has deteriorated her health putting her life in danger.
This political prisoner is a 49 year old homemaker. She was arrested two days after massive protests on Ashura by agents of the Ministry of Intelligence in her home along with her husband and two children and was transferred to a solitary cell in cellblock 209 in Evin Prison.
Her husband Ali Memari, 58 and her two children (Yansa Memari, 25 and Mehdi Memari, 27) were detained in solitary for a month and were subjected to physical and mental torture in this time. Her daughter Yansa Memari is suffering from lymph cancer and was under treatment when arrested. She was temporarily released from prison after one month because of her deteriorating physical health.
Vazehan was detained in a solitary cell in cellblock 209 under physical and mental torture and was then transferred to the female cellblock in Evin Prison. She was taken to the 15th branch of the Revolutionary court and the head of this court, Salavati, lied to her family and said that she would soon be released and deceived this family in this way. She was sentenced to death on July 4 by this court branch.
Two head interrogators of the Ministry of Intelligence nicknamed Alavi and Saied Sheikhan made fabricated charges against her such as waging war with God, propagating against the government by having communications with the PMOI and insulting the leader.
Her lawyer and family have protested this sentence and according to reports, her case is currently being reviewed in the 31st branch of Supreme Court. (Human Rights and Democracy Activists in Iran – Sep. 22, 2010)

Political prisoner subjected to brutal torture for over year
According to reports, political prisoner Mohammad Nikbakht has been under mental and physical torture for over a year in the A-T Cellblock run by the Ministry of Intelligence in Isfahan Prison.
Nikbakht is serving his fifth year of prison and was transferred from cellblock 3 to Cellblock A-T in last years post election protests on July 20, 2009. He was detained in a solitary cell for six months and was subjected to physical and mental pressure on a daily basis by intelligence interrogators. Some of the tortures he was subjected to were being hanged for a prolonged amount of time to the point where he passed out, being flogged with cables or with lead filled hoses, being tied to metal pole for 4 days without any food or the right to use the bathroom and sleep deprivation. He was also subjected to severe mental torture. He was tortured to be forced into giving a interview in front of the cameras which interrogators could use to charge him with enmity with God which carries the death sentence.
He was transferred to a three person cell after six months of solitary and in this time he was constantly abused and harassed and kept under intolerable conditions in this cellblock.
Nikbakht was banned from calling his family in this time and his family had no information on his condition and where he was detained.
This political prisoner was arrested in June 2004 along with his wife and 3 year old child in Orumieh and was brutally tortured for three months in a solitary cell run by the ministry of intelligence. He was then transferred to cellblock A-T in Isfahan Prison where he was subjected to mental and physical torture for more than six months in a solitary cell. Nikbakht was sentenced to 8 years of prison on orders of intelligence interrogators and some time later he was sentenced to another year of prison for disclosing the crimes and tortures by intelligence interrogators in prison. (Human Rights and Democracy Activists in Iran – Sep. 24, 2010)

ابوالفضل عابديني مورد ضرب و شتم وحشيانه قرار گرفت
شب گذشته، مورخ بيست و ششم شهريور ماه، ابوالفضل عابديني نصر خبرنگار و فعال حقوق بشر، در زندان کارون اهواز به بدترين شکل مورد ضرب و شتم قرار گرفت
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، در اين حادثه شخصي به نام "قلندري" از پرسنل اين زندان به ابوالفضل عابديني حمله ور شد و وي را به شدت مورد آزار و اذيت جسمي قرار داد.
ابوالفضل عابديني در حياط بند شش براي استفاده از سرويس بهداشتي به حالت انتظار بود که اين فرد بدون هيچ دليلي به وي حمله کرد و دست و پاي اين خبرنگار را به وسيله دست بند و پا بند به ميله اي در حياط بند شش بسته و ساعت ها به وسيله لوله سبز وي را کتک مي زد.
شدت ضربات وارده به حدي است که دست و پاي عابديني کاملا سياه و کبود شده اين در حاليست که هيچ يک از مسولين زندان کارون پاسخ گوي وي نمي باشد.
شايان ذکر است که ابوالفضل عابديني به يازده سال زندان محکوم و به شدت از ناراحتي قلبي رنج مي برد. (هرانا- 27/6/89)

وضعيت وخيم عبدالرضا قنبري زنداني محکوم به اعدام
عبدالرضا قنبري، زنداني سياسي محکوم به اعدام، دچار خونريزي در ناحيه کليه شده و در شرايط جسماني بدي به سر مي برد.
به گزارش روز، علي رغم ناله هاي ممتد و شبانه ي اين زنداني، مسئولين زندان به وضع وي بي توجهي ميکنند و از اعزام او براي درمان سرباز ميزنند.
قنبري پس از حوادث روز عاشورا بازداشت و به اتهام ارتباط با سازمان مجاهدين خلق در شعبه 15 دادگاه انقلاب به رياست قاضي صلواتي به اعدام محکوم شد. اين حکم در شعبه 36 دادگاه تجديد نظر توسط قاضي زرگر تاييد و به دايره اجراي احکام ابلاغ شده است.

او که به شغل آموزگاري اشتغال داشته، اتهامات وارده را بي اساس دانسته است. همسر اين زنداني سياسي نيز که به شغل آموزگاري اشتغال دارد، به صورت مستمر از سوي وزارت اطلاعات به اخراج از محل کار تهديد مي شود.قنبري در حاضر در بند 350 زندان اوين است.
ساحل قنبري، دخترعبدرالرضا قنبري هم که از حکم اعدام پدر خبر دارد به گفته نزديکان اين معلم زنداني، در وضعيت روحي بدي به سر مي برد.
خانواده آقاي قنبري به دليل فشارهاي شديد وزارت اطلاعات تاکنون از اطلاع رساني و مصاحبه در خصوص وضعيت اين زنداني سياسي پرهيز کرده اند. (سايت روز – 31/6/89)

يکي از زنان دستگير شده روز عاشورا و محکوم به اعدام در شرايط وخيم جسمي است
بنابه گزارشات رسيده به "فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران"،وضعيت جسمي زنداني سياسي فرح واضحان يکي از دستگير شدگان محکوم به اعدام روز عاشورا که از ناراحتي حاد قلبي رنج مي برد در وضعيت وخيم جسمي است.بازجويان وزارت اطلاعات از درمان وي در بيمارستانهاي خارج از زندان ممانعت به عمل مي آورند.
زنداني سياسي فرح (آلميرا) واضحان 18 شهريور ماه به دليل حاد شدن ناراحتي قلبي اش ناچار شدند او را به سي.سي. يو بيمارستان مدرس تهران منتقل کنند. خانم واضحان در حالي که در شرايط وخيم جسمي بسر مي برد دستان و پاهاي او را با دست بند و پابند به تخت بيمارستان بسته بودند و در اتاق سي .سي.يو 3 نفراز مامورين سرکوبگر بطور دائم حضور داشتند. اين در حالي است که بيماران قلبي که در حالت استراري بسر مي برند بايد ازهرگونه استرس بدورباشند. پزشکان معالج خانم واضحان در بيمارستان مدرس در حال انجام آزامايشات لازم براي درمان او بودند که بازجويان وزارت اطلاعات دستور بازگرداندند وي به زندان اوين را دادند و او با وضعيت وخيم جسمي به زندان بازگردانده شد.
زنداني سياسي فرح واضحان علاوه بر ناراحتي قلبي که در شکنجه گاه مخوف 209 دچار آن شده است از ناراحتيهاي ديگري مانند فقر شديد آهن رنج مي برد و اين ناراحتي او به حدي حاد است که ماهي يک بار در بيمارستان بايد بستري شود. اما از زمان دستگيريش تاکنون از درمان وي خوداري کرده اند و اين مسئله باعث شده است که وضعيت جسمي اش وخيم گردد و جان او در معرض خطر جدي قرار گيرد.
زنداني سياسي فرح واضحان 49 ساله و خانه دار مي باشد. او دو روز پس از اعتراضات گسترده عاشورا با يورش مامورين وزارت اطلاعات به منزلشان همراه با همسر و 2 فرزندش دستگير و به سلولهاي انفرادي بند 209 زندان اوين منتقل شدند. همسرش محمد علي معماري 58 ساله و دو فرزندانش (يسنا معماري 25 ساله و مهدي معماري 27 ساله) که 1 ماه در سلولهاي انفرادي بسر بردند و در طي اين مدت تحت شکنجه هاي وحشيانه جسمي و روحي بازجويان وزارت اطلاعات قرار داشتند.يسنا معماري دختر خانم واضحان دچار سرطان لنف و در حال درمان بسر مي بردند.او به مدت يک ماه در سلولهاي انفرادي و تحت شکنجه هاي غير انساني قرار داشت و زماني که شرايط جسمي اش حاد گرديد آنها را بطور موقت از زندان آزاد کردند.
خانم واضحان بيش از 40 روز در سلولهاي انفرادي بند 209 تحت شکنجه هاي جسمي و روحي قرار داشت و بعد آن به بند زنان زندان اوين منتقل شدند.او چند بار به شعبه 15 دادگاه انقلاب برده شد و صلواتي به دروغ به اين خانواده گفته بود که او بزودي آزاد خواهد شد و با اين وعده ها خانواده واضحان را فريب مي داد.زنداني سياسي فرح واضحان 13 تير ماه در شعبه 15 دادگاه انقلاب توسط قاضي فرمايشي صلواتي به حکم ضد بشري اعدام محکوم شد.
فردي با نام مستعار علوي و سعيد شيخان از سربازجويان و زارت اطلاعات و شکنجه گران بند 209 زندان اوين به او اتهامات واهي و دروغيني مانند؛ محاربه ،تبليغ عليه نظام از طريق ارتباط با گروهک،توهين به رهبري نسبت دادند.
وکيل خانم واضحان و خانواده اش به اين حکم ضد بشري اعتراض کردند و گفته مي شود که پرونده او در حال حاضر در شعبه 31 ديوان عالي کشور تحت بررسي است. (فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران – 31/6/89)

زنداني سياسي محمد نيکبخت بيش از يک سال در بند مخوف وزارت اطلاعات تحت شکنجه هاي وحشيانه
بنابه گزارشات رسيده به"فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران" زنداني سياسي محمد نيکبخت بيش از يک سال است که در بند الف-ط وزارت اطلاعات اصفهان تحت شکنجه هاي جسمي و روحي بازجويان وزارت اطلاعات قرار دارد.
محمد نيکبخت در حالي که پنجمين سال محکوميت غير قانوني و غير انساني خود را در زندان مرکزي اصفهان بسر مي برد در جريان قيام مردم ايران در روز 30 خرداد 1388 از بند 3 به بند الف-ط وزارت اطلاعات زندان اصفهان منتقل شد. او 6 ماه در سلولهاي انفرادي زنداني بود و هر روز تحت بازجويي و شکنجه هاي طاقت فرساي جسمي و روحي بازجويان وزارت اطلاعات قرار داشت. ازجمله شکنجه هايي که عليه او بکار برده شده است؛آويزان کردن براي مدت طولاني و تا بي هوش شدن، شکنجه با کابل و شلينگهاي آب که در آن سرب تعبيه شده است، بستن به ميله فلزي براي مدت 4 روز پي در پي بدون غذا و حق استفاده از سرويسهاي بهداشتي و بي خوابي، تحت شکنجه هاي شديد روحي قرار دادن و موارد متعدد ديگر شکنجه قرار داشت.شکنجه هاي قرون وسطايي و طاقت فرسا براي وادار کردن اين زنداني سياسي به مصاحبه تلويزيوني جهت پرونده سازي جديد و نسبت دادن اتهام محاربه براي صدور حکم اعدام بود.
او پس از 6 ماه در سلولهاي انفرادي به سلولهاي 3 نفر در بند الف-ط منتقل شد و در طي اين مدت دائم تحت اذيت وآزاها و فشارهاي بازجويان وزارت اطلاعات و در شرايط طاقت فرساي اين بند مخوف نگهداري مي شود.
زنداني سياسي محمد نيکبخت در طي اين مدت از داشتن هرگونه تماسي با خانواده اش محروم بود و خانواده او از وضعيت و شرايط وي در بي خبري کامل بسر مي بردند و نمي دانستند که در کجا در بازداشت بسر مي برد.
لازم به يادآوري است زنداني سياسي محمد نيکبخت خرداد ماه 1383 در اروميه همراه با همسر و فرزند 3 ساله اش دستگير و به مدت 3 ماه در سلولهاي انفرادي وزارت اطلاعات اروميه تحت شکنجه هاي وحشيانه در بازداشت بسر برد. سپس او را از زندان اطلاعات اروميه به بند الف-ط اطلاعات اصفهان منتقل کردند و بيش از 6 ماه در سلولهاي انفرادي تحت شکنجه هاي وحشيانه جسمي و روحي قرار داشت. آقاي نيکبخت بدستور بازجويان وزارت اطلاعات به 8 سال زندان محکوم شد و مدتي بعد به خاطر افشاي جنايتها و شکنجه هاي بازجويان وزارت اطلاعات پرونده جديدي عليه او گشوده شد و به 1 سال زندان ديگر محکوم گرديد. (فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران – 2/6/89)


Post a Comment